Om de ulike aktivitetene

TRENING SKAL KJENNES BRA!
Den beste motivasjonen for å komme i gang med trening er å velge en aktivitet du liker. Aktiv på dagtid er et lavterskeltilbud og det stilles ingen krav til forkunnskap om trening for å delta. Vårt mål er å motivere til en aktiv og sosial livsstil, med fokus på mestring og positive opplevelser.

Velg gjerne en aktivitet du har drevet med tidligere. Vær tålmodig og øk treningsmengden langsomt. Bruk klær som det er behagelig å bevege seg i og rene innesko. Ta med et lite håndkle som du kan legge på matten og på treningsapparatene. Vannflaske bør alltid være med når du trener. Ta gjerne kontakt for å få tips og råd om trening.

HELSESTUDIO
I styrkerommet finner du et bredt utvalg av kondisjons- og styrketreningsapparater, i tillegg til frie vekter. Husk alltid å varme opp i 10-15 minutter før du trener styrke. Du kan avtale en veiledningstime med en av de ansatte i Aktiv på dagtid, for å få satt opp et treningsprogram som er tilpasset deg og dine ønsker.

I SAL
Start 30
Denne timen passer godt for deg som ikke har trent tidligere, eller av en eller annen grunn har vært lenge borte fra fysisk aktivitet. Timen har lav-middels intensitet med enkle trinn til musikk, noe løp og hopp.

Start 45
Denne timen passer for deg som ønsker en tøffere kondisjonstime. Dette er en time med middels intensitet, enkle trinn til musikk, noe løp og hopp.

Zumba
Time med trinn og bevegelser til fengende latinamerikansk musikk. Effektiv danseinspirert trening med rytmer, hoftesving og glede.

Mensendieck
En treningsform med fokus på kroppsbevissthet, stabilitet og bevegelighet for hele kroppen. Treningen passer for alle uansett fysisk form, og spesielt for deg som vil forebygge eller har rygg-, nakke- eller bekkenplager.

Styrke
Enkel styrketrening for hele kroppen, med/ uten strikk og med egen kroppsvekt på matte. Denne timen passer både for deg som ikke har trent så mye før, og for deg med mer erfaring.

Styrke sirkel
45 min styrketime (sirkeltrening) med tøffere intensitet enn styrke timen.

Mage/rygg
Styrkeøvelser primært for mage og rygg som utføres på matte med egen kroppsvekt. Passer for alle.

Pilates
Trening av kjernemuskulatur rundt mage og rygg. Rolige og skånsomme øvelser, som utføres med egen kroppsvekt på matte.

Aerobic
En god treningsøkt hvor vi jobber med koordinasjon, styrke og kondisjon. Trinn og bevegelser bygger på hverandre og blir satt sammen til lengre kombinasjoner. Fengende musikk og høyt tempo, her får du dansefølelsen.

Yoga
Trening for kropp og sjel med fokus på å forene kropp, sinn og pust som en integrert helhet. Positiv effekt på bevegelighet, pust, konsentrasjon, stress og kroppsbevissthet.

Stretch
Øvelser for smidighet og bevegelighet. Man bør komme ferdig oppvarmet, passer for alle uansett fysisk form.

Qigong
Qigong bygger på kunnskap om kroppens energistrømmer. Qi står for livsenergi, og gong står for arbeid/trene. Øvelsene gjør deg mer til stede, øker din energi, løser opp stivhet i kroppen og du opplever å bli roligere til sinns. Timen består av rolige bevegelser,meditasjon,avspenning og pusteøvelser. Passer for alle.

SYKKEL
Sykkel 25, 45, 55 og intervall
Enkel og effektiv kondisjonstrening på stasjonær sykkel innendørs. Sykkeltimene er varierte og inneholder en oppvarmingsdel, en eller flere kondisjonsdeler og en nedtrappingsdel. Vi avslutter med lett uttøyning. Husk å ha med vannflaske og håndkle.

I VANN
Svømming
Fri svømming i eget tempo i svømmehallen. Prøv å svøm i rett linje, og hold til høyre når du møter motkommende svømmere.

Vanntrening
Skånsom styrke- og kondisjonstrening i vann, som foregår både på dypt og grunt vann. Alt nødvendig utstyr får du låne av oss. Timen ledes fra bassengkanten.

MED BALL
Ballspill på lavterskelnivå. Vi tilbyr volleyball, innebandy og fotball. Vi har det utstyret som trengs. Husk gode sko.

KLATRING
Klatring foregår innendørs og passer for alle aldre, nybegynnere så vel som erfarne klatrere. Klatring utfordrer og utvikler styrke, bevegelighet, kondisjon og psyke. På torsdag organiseres klatringen av Kolsås Klatreklubb. Du får låne alt klatreutstyr av oss. Om sommeren arrangerer vi en klatretur til et klatrefelt i Oslomarka og klatrer utendørs, for de som har vært med på innendørsklatringen.

Arrangementer
BOWLING
Onsdag 18/10
kl. 13.30-15.30
Solli Bowling. Henrik Ibsensgt. 100
( inngang Peppes )
CAGEBALL
Torsdag 16/11
kl 10.00-12.00
Cageball i Nydalen. Gullhaugveien 8
( Påmelding innen fredag 10/11)

Følg Aktiv på dagtid oslo idrettskrets på FACEBOOK
TUR
Vi anbefaler nærturene til Den Norske Turistforeningen. Se www.dntoslo.no("Aktiv i 100")
SELVHJELPSGRUPPER
Fra passiv mottaker til aktiv deltaker i eget liv. Link Oslo tilbyr ulike selvhjelpsgrupper. Se mer på linkoslo.no